Läs- och skrivlärande genom alternativ undervisning - en kvalitativ textanalys av hur barn lär sig läsa och skriva genom kropp och sinnen

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Syfte:Syftet med uppsatsen är att undersöka hur elevens läs- och skrivlärande påverkas avalternativ undervisning och hur man kan arbeta med alternativ undervisning iskolklassen. Med alternativ undervisning avser vi en undervisning som ämnetsvenska integreras med ämnen som rörelse, bild och musik och där upplevelsergenom kropp och sinnen är centrala.Frågeställningar: Våra frågeställningar är följande:- Hur påverkas elevens läs- och skrivlärande av alternativ undervisning?- Hur kan alternativ undervisning i läsning och skrivning se ut?Metod och material: Metoden för denna uppsats är kvalitativ textanalys, där texter i form av böcker,rapporter och internetsidor har analyserats. Datasökningar har gjorts i GUNDAUB:s databas.Resultat: I alternativ undervisning integreras ämnet svenska med ämnen som rörelse, bild ochmusik och där är upplevelser genom kropp och sinnen är centrala. Resultatet visaratt en sådan undervisning, har en positiv påverkan på de förutsättningar som styrelevens läs- och skrivlärande. Genom den kvalitativa textanalysen visar vi attförutsättningarna variation av arbetssätt, samspel i klassen, att eleven är aktiv ochatt eleven har välutvecklad motorik, en positiv självbild samt en språklig förståelse.I resultatet redogör vi för övningar som genom kropp och sinnen kan förbättraförutsättningarna för läs- och skrivlärande. Dessa övningar har sin utgångspunkt iteorier och styrdokument.Betydelse för läraryrket: Genom att medvetandegöra vilka lärandets förutsättningar är och på vilket sättläraren kan förbättra dem, kan skolan i större utsträckning tillgodose de behoveleverna har i sitt lärande. Uppsatsen kan utgöra en utgångspunkt för läraren i sittsätt att se på läs- och skrivlärande och hur undervisning kring detta kan bedrivas. -1-

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)