De[lärarna]ska ju inte komma från Mars och inte fatta någonting - En kvalitativ studie om elevers uppfattning om sex- och samlevnadsundervisning.

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Sammanfattning: Jennie Johannisson (2008) har i ”Är man inte trovärdig när man pratar om sex ochsamlevnad så blir man kapad vid knäna” undersökt lärares metoder och förutsättningar i sex- ochsamlevnadsundervisning. Skolor som lärarna arbetar på har högt anseende när det gäller sex- ochsamlevnadsundervisning. Både Johannissons och vår uppsats är knutna till projektet vid Institutionen förpedagogik och didaktik på Göteborgs universitet ”Utveckling av forskningsbaserad undervisning i Sex ochsamlevnad för lärarutbildning och skola”. Syftet med vår uppsats är att undersöka hur elever, från skolorna somingick i Johannissons studie, uppfattar den sex- och samlevnadsundervisning de har fått i skolan i förhållande tilllärarnas uppfattning i Johannisson (2008). Studien består av en empirisk kvalitativ innehållsanalys.Datainsamlingsmetoden utfördes genom kvalitativa intervjuer med fokusgrupper, där elever fick möjlighet attdiskutera sig fram hur de upplever deras sex- och samlevnadsundervisning. Vi har använt oss av en beskrivandeanalys som innebär att informanternas kommentarer presenteras som sammanfattande uttalanden frånfokusgruppsintervjuerna. Denna sorts analysmetod går ut på att presentera en beskrivning av vaddatainsamlingen visar samt visa på illustrativa exempel. Enligt eleverna är essentiella faktorer för en lyckad sex-och samlevnadsundervisning att det skapas en trygg miljö under sex- och samlevnadsundervisningen och attlärare använder sig av varierade undervisningsmetoder. Sålunda beror det mycket på lärares färdigheter huruvidaelever uppskattar sex- och samlevnadsundervisningen eller inte. Även lärarna i Johannisson (2008) nämnerläraregenskaper (färdigheter) som viktiga för att få till en lyckad undervisning i ämnet i fråga, särskilt för atteleverna ska känna sig trygga. För att skapa en bra inlärningsmiljö krävs det kompetens i ämnet. Både elever ochlärare poängterar vikten av att lärare är trovärdiga och är kvalificerade när de undervisar i sex- och samlevnad.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)