Affiliate marketing : Hur väljs affiliates ut?

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

Sammanfattning: Försäljning via internet ökar för varje år, därför är det naturligt för företag att synas på arenan. Ett marknadsföringsverktyg som blivit populärt för sin kostnadseffektivitet är affiliate marketing, där företag endast betalar då en affiliate presterar. En hemsida exponerar material, och företag som anlitar dem betalar då de konverterar. Problematiken med detta verktyg är att företag inte exakt kan styra hur exponeringen sker, eller på förhand veta hur de kommer kommunicera budskapet till sin målgrupp. Detta innebär en risk för företagets varumärke. Ett företag kan i teorin ha oändligt med affiliates, dock existerar en viss problematik kopplat till detta; exploatering av varumärket och att kontrollen av affiliates blir svårare i takt med ett ökat antal.   Syftet med rapporten är att utveckla kunskap kring valprocessen av affiliates, och hur de har en påverkan på varumärket. I teorin görs en genomgång av affiliate marketing, varumärke och target marketing som studiens referensram. Rapporten har en kvalitativ ansats; semistrukturerade intervjuer användes vid insamling av empirin. Intervjuer genomfördes med marknadsföringsansvariga och individer som uteslutande arbetade med affiliate marketing. Intervjuerna genomfördes via telefon eller Skype.   Affiliate-nätverk är att föredra då det underlättar administrativt arbete samt att en presentationav förslag på potentiella affiliates gör att nya samarbeten lätt kan inledas. De kriterier som främst utvärderas på en affiliate-hemsida innan samarbetet inleds är följande: hemsidans målgrupp, ett seriöst och professionellt intryck samt dess trafik- och konverteringspotential. För att hitta de affiliates som presterar bäst handlar det om att våga prova flera affiliates, och sedan utvärdera dem och eventuellt fortsätta ett närmare samarbete. Vi har också kommit fram till att affiliate marketing inte används för att bygga ett varumärke utan främst för att generera sälj på ett kostnadseffektivt vis. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)