ÖKAT KONSUMENTSKYDD VID FÖRSÄLJNING PER TELEFON

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Affärsrätt

Sammanfattning: Konsumenter kan ofta anses vara i underläge i avtalssammanhang och behöver av den anledningen extra skydd. Idag blir många konsumenter uppringda i sina hem eller på sina mobiltelefoner av telefonförsäljare. Många konsumenter tycker att detta är jobbigt och provocerande. Konsumenten kan ofta vara upptagen eller distraherad av annat och det finns många gånger risk för att konsumenten omedvetet tackar ja till ett försäljningserbjudande. Konsumenten kan t.ex. slänga ur sig ett ja i förbifarten, utan att riktigt ha uppfattat vad avtalsvillkoren innebär. Det finns dessutom vissa grupper av konsumenter som kan vara extra utsatta vid avtalssammanhang, speciellt vid försäljning per telefon. Konsumentverket vill av dessa anledningar stärka konsumentskyddet genom att införa ett skriftlighetskrav på muntliga avtal per telefon. Skriftlighetskravet skulle innebära att konsumenten inte blir bunden av det muntliga avtalet förrän denne signerat ett skriftligt avtal i efterhand. Konsumentverket anser att detta skulle kunna öka konsumentens skydd och minska risken för att konsumenter ingår avtal som de egentligen inte menar att ingå.   Som framgått kan telefonförsäljning många gånger ställa till problem för konsumenten. I uppsatsen utreds huruvida det överhuvudtaget är nödvändigt med ökat konsumentskydd vid telefonförsäljning. En statlig utredning har bland annat framfört att införandet av ett skriftlighetskrav skulle kunna stärka konsumentskyddet. I utredningen framhålls det vidare att det finns andra brister i gällande konsumentskydd vid telefonförsäljning. Vi anser att det befintliga konsumentskyddet, med vissa förbättringar i de brister som finns i NIX-Telefon, utgör ett tillräckligt konsumentskydd vid telefonförsäljning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)