Leverantörsbyte i offentligt upphandlade kontrakt

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Juridiska institutionen

Sammanfattning: Upphandlingslagstiftningen är endast tillämplig på upphandlingsprocessen fram till och med att ett upphandlingskontrakt ingåtts mellan en upphandlande myndighet och en leverantör. Parterna har i praktiken dock inte möjlighet att helt fritt råda över sitt pågående upphandlingskontrakt. Upphandlingslagstiftningen kan ändå i vissa fall komma att tillämpas på ett pågående kontrakt om det sker ändringar i det. Ett leverantörsbyte är en ändring av villkoren i ett upphandlingskontrakt. Huruvida en sådan en ändring är tillåten eller inte beror på om det anses vara en väsentlig ändring eller inte. En väsentlig ändring av ett upphandlingskontrakt är otillåten och om en sådan görs innebär det att ett nytt upphandlingskontrakt anses ha ingåtts. Alla upphandlingskontrakt ska konkurrensutsättas innan de tilldelas och sker inte det anses den upphandlande myndigheten genomfört en otillåten direktupphandling vilket kan leda till att kontraktet ogiltigförklaras. Rättsläget på området gällande leverantörsbyte i upphandlingskontrakt får anses bygga på EU-domstolens rättspraxis. Domstolens tolkning av leverantörsbyte bygger i sin tur på principen om likabehandling och principen om öppenhet. 2014 infördes ett nytt upphandlingsdirektiv och däri finns numera en bestämmelse som reglerar leverantörsbyte i upphandlingskontrakt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)