Pedagogers uppfattningar av möjligheter respektive begränsningar med tecken som stöd i förskolan

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Pearly Narusek; [2014]

Nyckelord: Tecken som stöd; TSS; positiv interaktion; möjligh;

Sammanfattning: SammanfattningStudiens syfte är att undersöka elevers relationsarbeten i skolan utifrån lärares och rektorers perspektiv. Syftetmed föreliggande studie är att undersöka hur lärare och rektorer uppfattar begreppet relationsarbetes innebördoch hur de menar att de arbetar kring elevers relationsarbete. Vi vill undersöka vad och hur lärare och rektoreranser att elever gör då de skapar relationer. För att konkretisera och strukturera studien har den övergripandestudien brutits ner i fyra undersökande frågeställningar:– Hur tror lärare och rektorer att eleverna gör då de skapar relationer?– Hur ser lärare och rektorer på de maktrelationer som finns i elevgrupper?– Hur anser lärare och rektorer att miljö påverkar barns relationsskapande?– Hur ser lärare och rektorer på den vuxnes ansvar i elevers relationsarbete?Den metod som användes för att undersöka elevers relationsarbete var en kvalitativ intervjustudie. Genom attanalysera de svar som respondenterna gav kunde frågeställningarna besvaras. Resultatet av studien visade att detär svårt att veta hur involverad man som vuxen ska vara i elevers relationsarbete. Vi har under vår arbetsgångförstått att det krävs ett gediget arbete av de vuxna i skolvärlden för att relationsprojekt ska kunna fortlöpa medgod utgång. Vi kom även fram till att svårigheter med det svenska språket och ett svagt socioekonomiskt områdevar faktorer som påverkade elevers relationsarbete negativt. Vi blev också medvetna om, likt Blidings (004)diskussion, att det krävs uteslutning för att nå goda relationer. Genom socialisation och goda relationer kanlärande ske och eleverna kan tillgodogöra sig all den kunskap som finns till deras förfogande i skolan. Insiktenom att det ständigt pågår relationsarbeten i skolan är något som man i rollen som lärare alltid bör bära med sigunder sitt yrkesamma liv.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)