Negative campaigning En kartläggning av politiska annonser i Dagens Nyheter

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

Författare: Olle Berntson; Eric Säwe; [2015-02-10]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Titel: Negative campaigning: En kartläggning av politiska annonser i Dagens Nyheter Författare: Olle Berntson och Eric Säwe Uppdragsgivare: Institutionen för journalistik, medier och kommunikation vid Göteborgs Universitet Kurs: Kandidatuppsats i medie- och kommunikationsvetenskap på Institutionen för journalistik, medier och kommunikation vid Göteborgs Universitet. Termin: Höstterminen 2014 Handledare: Gabriella Sandstig Sidantal: 31, inklusive bilagor Syfte: Att kartlägga omfattningen av negative campaigning i svensk dagspress under andra hälften av 1900-talet. Metod: Kvantitativ innehållsanalys Material: Annonsmaterial i Dagens Nyheter Huvudresultat: Våra resultat visar att omfattningen av negative campaigning i svensk dagspress över tid har minskat. Andelen negative campaigning hade en tillfällig uppgång under 1970- och 1980-talen med en topp 1988, för att sedan slutet av 1990-talet försvinna helt. Under valrörelsen 1988 var andelen annonser klassade som negative campaigning som högst och låg på 13 %, för att under efterföljande decennium försvinna helt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)