Pedagogisk verktygslåda : Autism och bemötande i skolan

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

Sammanfattning: Syftet med studien är att ta del av hur pedagoger arbetar i mötet med elever med autismspektrumstörning. Frågorna är ”Hur kan pedagogerna arbeta med elever med autism?”, ”I vilken utsträckning använder pedagogerna metoden TEACCH® i sitt arbete med elever med autism?” och ”Hur kan det pedagogiska arbetet förstås i relation till begreppen inkludering och integrering?”. Som teoretisk referensram används Nilhoms (2007, 2012, 2016) inkluderings- och integreringsbegrepp. Autism är en neurologisk störning som försvagar individens förmåga att processa och tolka information. En av de vanligaste metoderna är TEACCH® (2014) och är en ”guide” för både yrkesutövare och anhöriga angående bemötande. Tre intervjuer genomfördes med tre olika pedagoger, två arbetar på en resursskola och en arbetar på en utredningsenhet i mellersta Sverige. Intervjuerna tolkades utifrån meningskoncentrering (Kvale, 1997). Resultatet visar att alla elever har olika typer av svårigheter och styrkor som kräver en bred variation av pedagogiska verktyg hos pedagogerna. Slutsatsen är att pedagogerna använder sig av flera verktyg från olika metoder som individanpassas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)