SOCIALT BETEENDE HOS MÄNSKLIGA TRAFIKANTER SOM STÖD FÖR UTVECKLINGEN AV AUTONOMA FORDON

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för tillämpad informationsteknologi

Sammanfattning: Både delar av fordonsindustrin och forskare som ämnar realisera autonoma fordon har rapporterat att interaktionen mellan autonoma fordon och mänskliga trafikanter kommer att vara komplex. Behovet av att se till människor i den fortsatta utveckl-ingen av autonoma fordon är således åtminstone tvehövdat. Studiens mål är att un-dersöka människors subjektiva rapporter om vilka beteenden de anser önskvärda, icke-önskvärda och oacceptabla i trafiken. Syftet här är att påbörja kartläggningen av ovan nämnda beteenden samt analysera ett möjligt verktyg för fortsatta studier med hjälp av fokusgrupper och en online-enkät med 134 respondenter. Resultaten visar att det sannolikt finns önskvärda och icke-önskvärda beteenden i trafiken med högre grad av konsensus. De indikerar också att det verkar finnas en moralisk kom-ponent som går att utvärdera med “A Social Cognitive Model of Moral Judgement and Disagreement” för att avgöra om konsensus kommer att vara större för ett givet beteende.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)