Projektledares kommunikation vid problem : Med vem, på vilket sätt och vad projektledare kommunicerar när de stöter på problem

Detta är en Magister-uppsats från Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

Sammanfattning: Många forskare menar att kommunikation är viktigt inom projektledning för att nå projektets uppsatta mål. Det har blivit än viktigare i dagens projektmiljö som präglas av högre komplexitet som är en risk för osäkerheter och problem. Så frågan är då hur projektledare kommunicerar när de stöter på problem. Genom att undersöka det går det att få en bättre förståelse över hur projektledare verkligen använder kommunikation i situationer som präglas av osäkerheter. För att ta reda på det genomfördes åtta kvalitativa intervjuer med projektledare. Den insamlade datan analyserades sedan med hjälp av en analysmodell som var uppdelad i sex delar, intern- respektive extern kommunikation, schemalagd- respektive icke schemalagd kommunikation samt om projektledarna kommunicerade om processen i arbetet eller om det var utifrån ett personfokus. Resultatet har visat att projektledarna, så gott det går, löser problemen inom den egna projektgruppen. På så sätt engageras deltagarna till att vara med i beslutsfattandet och de vet då hela tiden vad som händer vilket gör att osäkerheten reduceras. Det hänger sedan ihop med de två andra delarna som analyserades. Det finns också fokus på att kommunicera genom schemalagda metoder. Det ger större möjligheter att dokumentera vad som har sagts och därmed också sprida informationen vidare till övriga deltagare. Vilket då också är en indikation på att projektledarna vill involvera sina deltagare. Angående om det är processfokus eller personfokus i kommunikationen visar resultatet att det inte finns tid att fokusera på enskilda personer. Det pekar på att det räcker med att involvera deltagarna i arbetet för att de ska känna sig motiverade.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)