Att göra eller att vara i samtalet : Skolsköterskors erfarenhet av att kommunicera med skolelever
Sammanfattning: Syftet med denna studie är att beskriva skolsköterskors erfarenhet av att samtala och kommunicera med elever och därmed få en djupare förståelse för faktorer som påverkar mötet med eleven. Studien baseras på intervjuer med tio skolsköterskor. Intervjuerna analyserades utifrån kvalitativ innehållsanalys, beskriven av Lundman och Hällgren Graneheim. I analysen framkom temat: att göra eller att vara i samtalet samt fyra subteman: att ha ett respektfullt bemötande, att skapa ett kommunikativt rum, att använda sina erfarenheter och att vara närvarande i mötet. Resultatet visar att när skolsköterskan använder sig av reflektion får hon en användbar erfarenhet inför kommande samtal. Skolsköterskorna ger också utryck för sin respekt för eleven och sin vilja att finna de elever som har mest behov. De vill också hjälpa eleven vidare i sin utveckling och för att stödja eleverna på ett evidensbaserat sätt, kan skolsköterskor använda sig av metoden Motiverande Samtal. Resultatet ställs i förhållande till Rosemarie Rizzo Parses omvårdnadsteori, Humanbecoming, vilket visar att teorin kan tillföra en ökad förståelse för individen i samtalet. Studien bidrar till att öka medvetenheten om de faktorer som är viktiga att ta hänsyn till under hälsosamtalet, för att på bästa sätt stödja eleven till en riktning mot en mer hälsosam livsstil.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)