Sociala medier - Avgör det framgång inom arbetssökandet? : En studie av hur rekryterare inom marknadsföringsbranschen ser på arbetssökandes sociala medie-profiler

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Jönköping/Tekniska Högskolan

Sammanfattning: Syfte – Syftet med denna rapport är att bidra med information om hur sociala medier används inom rekrytering och hur de kan användas för att öka chanserna för arbetssökande att få jobb inom marknadsföringsbranschen. Metod – För att besvara frågeställningarna användes metoderna studie av sociala medie-profiler och kvalitativa intervjuer. Studien genomfördes för att se hur rekryterare inom marknadsföringsbranschen betraktar en arbetsansökandes sociala medier. Detta gjordes genom att visa upp olika personers sociala medie-profiler och betrakta vad rekryterarna valde att undersöka på profilen. Resultat – Rapportens resultat är baserat på de intervjuer och den studie av sociala medie-profiler som utfördes. Resultatet visar på att sociala medier används för att styrka en uppfattning av den sökande. Däremot är välstrukturerade sociala medier inte det viktigaste för en anställning. Personligt brev, CV, kompetens och personliga attribut vägde tyngre. Sociala medier kunde dock få en allt viktigare roll i valet mellan arbetssökande där de förstnämnda faktorerna såg lika ut. Resultatet av intervjun visade att det var Facebook, Instagram och Linkedin som rekryterare helst undersökte när det kom till sociala medier. I studien framgick det att rekryterare som undersökte den sökandes sociala medier oftast blickade igenom den väldigt flyktigt och endast läste och kollade extra på de delar som verkligen fångade deras intresse. Det innehåll som skapade en bra uppfattning av den sökande var en blandning mellan yrkesrelaterade uppdateringar och information kring intressen och privatliv. Det som var det mest positiva med blandningen mellan privat och professionellt material var att rekryteraren fick möjligheten att se dels en passion för yrket och vilka sociala färdigheter och ambitioner den sökande besatt. Implikationer – Resultatets användningsområden är främst kopplade till arbetssökande inom markandsföringsbranschen men kommer även att kunna användas av rekryterare, arbetssökande inom andra branscher och privatpersoner. För rapportens primära målgrupp kommer användningsområdet att vara en ökad förståelse för rekryteringsprocessen i branschen samt en ökad förståelse för hur sociala medier kan användas till den arbetssökandes fördel. Begränsningar – Den största begränsningen i detta arbete har främst varit bristen till kontakt av företag. Hade vi fått möjlighet att få tag på fler företag hade vi kunnat dra fler generella slutsatser än de som gjorts. En annan begränsning som finns i rapporten är den snäva tiden. Hade mer tid funnits hade det varit möjligt att utföra en jämförande studie mellan vad arbetssökande inom marknadsföringsbranschen själva tror att deras sociala medier ska vara utformade på bäst sätt och jämfört det med vad rekryterarna tycker.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)