Mind your own business-to-business : En fallstudie om hur användbarhet och användarupplevelse kan förbättras inom e-handelsportaler för B2B.

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Informationssystem

Sammanfattning: Trots att business-to- business (B2B) är tydligt överrepresenterat inom dagens globala e-handel präglas e-handelsportaler designade för detta ändamål av avsevärt sämre användbarhet och användarupplevelse än de inom andra områden av e-handel. Syftet med denna studie är således att klargöra problemområden gällande användbarhet som kan identifieras i e-handelsportaler avsedda för B2B. Vidare syftar forskningen till att praktiskt redovisa hur systemutvecklingsmetoder, ramverk och designprinciper kan appliceras för att åtgärda identifierade problemområden. För att genomföra studien utfördes intervjuer med en grupp informanter med erfarenhet av e-handelsportaler inom B2B. Utöver detta analyserades en existerande e-handelsportal för B2B som sedan vidareutvecklades utifrån vald teori och tidigare forskning. Resultatet av studien presenterar en uppsättning identifierade problemområden, ett praktiskt exempel på en förbättrad e-handelsportal samt hur en specifik systemutvecklingsmetod, ett ramverk och en uppsättning designprinciper kan tillämpas för att lyfta användbarhet och användarupplevelse.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)