Virtual Reality - En Meningsfull Fritidsaktivitet För Äldre?

Detta är en Kandidat-uppsats från Umeå universitet/Arbetsterapi

Författare: Anton Boström; Robert Rundqvist; [2012]

Nyckelord: ;

Sammanfattning:

Abstrakt

Fritid är en viktig del i varje individs vardag. Pensionärer (vanligast individer över 65) får mer tid över till fritid, trots detta minskar aktivitetsnivån eftersom deras fysiska och mentala tillstånd sakta försämras. Fritidsaktiviteter är väsentligt för att en person ska utveckla och behålla sin hälsa. Deltagande med Virtual Reality-konsoler kan ha positiva effekter för äldres välmående. En meningsfull aktivitet definieras i litteratur som en aktivitet som uppfyller ett mål eller syfte som är personligt eller kulturellt viktigt. Syftet med studien var att beskriva äldres upplevelse av deltagandet samt deras reflektioner i användandet av Virtual Reality som en potentiell meningsfull fritidsaktivitet samt observera utförandet. Studien genomfördes med en kvalitativ ansats. En undersökningsgrupp på fem individer alla över 65 år, observerades när de använde sig av en VR-konsol samt blev intervjuade efter utförd aktivitet. Intervjuformen var semistrukturerad. Undersökningsgruppen upplevde användandet av VR som roligt och positivt, men majoriteten upplevde det inte som en meningsfull aktivitet när de upplevde att de inte fick ut någonting av aktiviteten. Samtliga deltagare hade olika syn på vad en meningsfull aktivitet är för något. En orsak till att deltagarna inte tyckte det var meningsfullt kan vara att de inte fick välja vilken VR aktivitet de skulle göra. Efter att ha granskat resultatet har studiens syfte uppnåtts.

Sökord: Arbetsterapi, Nintendo Wii, Deltagande

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)