Kunskapsintensiva småföretags mål och strategiformulering

Detta är en Magister-uppsats från Ekonomiska institutionen

Sammanfattning: Ekonomins globalisering, informationsrevolutionen och de stora ideologiernas sammanbrott har lett till förändrade förutsättningar för många företag. Ökad professionalisering har för vissa företag blivit nödvändigt för att kunna vara konkurrenskraftiga. Detta har inneburit ett ökad kunskapsbehov för företag, viket lett till att en ny typ av organisationer vuxit fram. Dessa organisationer, som har ett antal gemensamma karakteristika såsom flexibel struktur, få nivåer i hierarkin, hög kunskapsnivå och relativt nystartade, benämns exempelvis adhocratier, organiska organisationer eller kunskapsintensiva organisationer. Ofta är de relativt små och återfinns i konsultbranschen. Forskningen på hur den här typen av företag fungerar har hittills varit begränsad. Föreliggande studie söker därför till viss del råda bot på detta. Studien har undersökt vilken typ av mål den här typen av företag har och hur strategiformuleringsprocessen ser ut i den här typen av företag. En betydande fundering som genomsyrar arbetet är om dessa företag utnyttjar sina anställdas kompetens. För att studera fenomenet empiriskt har ett företag av den här typen valts ut och ett antal intervjuer har genomförts. De resultat som framkommit pekar på att de mål det undersökta företaget har är av mer långsiktig karaktär och mer kan liknas vid vision än mätbara nyckeltal. Ett undantag vad gäller långsiktiga mål är överlevnad, vilket man dock snarare betraktar som en förutsättning än som ett konkret mål. Med överlevnad som första prioritet blir strategin inga konkreta riktlinjer, utan snarare en rad övergripande idéer gällande den verksamhet man bedriver och bör mer liknas vid improvisation inom vissa ramverk. Dessa ramverk utgörs i det undersökta företaget delvis av de lagar som reglerar verksamheten (journallag, patientlag etc.), men framför allt de gemensamma föreställningar (kognitiva kartor) de anställda delar. Således får även strategin en mer långsiktig prägel, där ständigt lärande och utveckling sätts i fokus för verksamheten. Utifrån detta perspektiv bör strategi i det undersökta företaget ses som en kontinuerlig process snarare än en tydligt formulerad plan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)