Lärares upplevelser av elevers förändring i självförmåga under högstadietiden

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Avdelningen för socialt arbete och psykologi

Författare: Jimmy Jonsson; [2015]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med studien var att genom en kvalitativ metod i form av fokusgruppsintervju undersöka högstadielärares upplevelser av elevers möjlighet till att förändra deras självförmåga (SE). Samt om lärarna bedömer att de genom sitt agerande kan påverka elevers SE. Som teoretiskt ramverk har Banduras (1986) teori om självförmåga använts. Resultaten visade att eleverna kunde både stötta och sänka varandras SE. Feedbackens utformning var stor påverkansfaktor för elevers SE samt hur den förmedlades. Hur pass receptiv eleven var för andras erfarenheter och på vilket sätt den påverkade SE hade mycket att göra med elevens grad av SE. Centralt för studien var relationsskapandets och tillitens betydelse för elevens SE. Studien visade även på att elevens fysiska och emotionella tillstånd påverkade elevens SE.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)