Signalera rätt för bäst effekt : En kvantitativ studie om returpolicyer i den digitala kläd- och skobranschen

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

Sammanfattning: Bakgrund: Returpolicyn klassas idag som ett slagkraftigt verktyg digitala företag kan nyttja för att öka sin grad av lönsamhet. De riskreducerande tjänster returpolicyn förmedlar har visats vara av extra stor betydelse för digitala kläd- och skoföretag, detta då policyns innehåll mer eller mindre är avgörande för om konsumenten ska våga handla eller ej. För att dessa företag ska kunna påverka konsumentens köpbeteende positivt är det därför viktigt att de lyckas tillhandahålla rätt typer av returtjänster, trots detta har ytterst lite forskning ägnats åt att studera hur konsumenten faktiskt förhåller sig till de olika returtjänster som returpolicyn förmedlar. Syfte: Syftet med denna studie är att kartlägga vad konsumenter värderar i en returpolicy vid handel av kläder och skor online. Metod: Studien bygger på en deduktiv forskningsansats och en kvantitativ forskningsstrategi. Empiriskt material har insamlats genom en webb-baserad enkätundersökning. Slutsats: Studiens resultat påvisar att konsumenter värderar majoriteten av returkomponenterna olika vid handel av kläder och skor online. Vissa returtjänster har således visats vara av större betydelse för konsumenterna då de handlar. Hur pass erfaren konsumenten är av att returnera har inte visats ha en inverkan på dennes attityd.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)