Hälsosamtalet: Ett samtal i process. En intervjustudie med skolsköterskor i grundskolan.

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

Sammanfattning: Under de senaste årtiondena har en ökning av psykosociala problem bland barn och ungdomar medfört att förebyggande och hälsofrämjande vård blivit det viktigaste inslaget i elevhälsan. Hälsosamtal är en del av skolsköterskans hälsofrämjande arbete. Syftet med studien var att beskriva hur skolsköterskan utifrån sina erfarenheter uppfattar hälsosamtal med elever i grundskolan. Semistrukturerade intervjuer med tio skolsköterskor i grundskolan utgjorde underlaget för en kvalitativ innehållsanalys. Enligt resultatet kan hälsosamtalet ses som en process, vilken genomsyras av skolsköterskans relation till eleven, där kärnan är förtroende. Att betrakta hälsosamtalet som en process, där varje aktivitet innebär en möjlighet att skapa förtroende, kan ge skolsköterskan bättre förutsättningar att stödja eleverna i syfte att utveckla hälsosamma levnadsvanor samt att nå utbildningsmålen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)