Varumärkets mångfasetterade tolkningshorisont

Detta är en C-uppsats från

Sammanfattning: Syftet med uppsatsen är dels att studera vilken förankring som en taxiorganisations varumärke kan ha bland företagets växelpersonal dels att undersöka om det föreligger diskrepans mellan vad organisationen vill förmedla med sitt varumärke och de växelanställdas uppfattning om detsamma. Uppsatsen syftar till att försöka förstå och förklara denna eventuella diskrepans genom att knyta an till teorier om rollövertagande, organisationsidentitet och organisationskultur. Forsknings- och teoretiska perspektiv I uppsatsen har teorier från det sociologiska fältet används liksom forskningsperspektiv på intern marknadsföring och produktsyn. Metod Uppsatsen bygger på en kvalitativ metod där fyra medarbetare och en driftchef intervjuats. Intervjuerna spelades in via diktafon. För intervjuerna användes en strukturerad intervjuguide. Resultat Resultatet visar att förankringen av varumärket hos växelmedarbetarna har brister. De flesta ser det som en logga föreställandes en manlig taxichaufför. Det kan bland annat förklaras av att normen för en taximedarbetare inte överensstämmer med normen för en medarbetare vid växeln. En annan faktor som påverkar växelmedarbetarnas tolkning av varumärket är att de ofta gör rollövertaganden, det vill säga tvingas se saker ur andra medarbetares perspektiv, eftersom de själva inte har makten över de materiella eller immateriella resurserna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)