GILLA, TAGGA OCH VINN! En kvalitativ studie om Instagramanvändares uppfattning om tävlingar på Instagram.

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

Sammanfattning: Examensarbete: 15 hp Program: Medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universitet. Nivå: Grundnivå Termin/år: Höstterminen 2016 Handledare: Marie Grusell Antal ord: 16 165 Antal sidor: 37, inklusive bilagor. Nyckelord: Instagram, reklam, kvalitativ studie, respondentintervjuer, fokusgrupper, native advertising, Instagramtävlingar. Syfte: Att undersöka Instagramanvändares uppfattning om native advertising i form av tävlingar på Instagram. Teori: Uses and gratifications, attityder till reklam, generationsforskning. Metod: Kvalitativ studie baserad på fokusgruppsintervjuer och respondentintervjuer. Resultat: Alla åldergrsupper använder Instagram för förströelse. Dock finns det en mycket större identitetsskapande användning hos den yngsta gruppen. Åldersgrupperna inte bara använder Instagram på olika sätt, det finns också en stor skillnad i hur de ser på sitt eget användande. Det är dock större generationsskillnad när det kommer till användning av Instagram än när det kommer till attityd till tävlingar. Den allmänna inställningen till tävlingar på Instagram är något vag, få verkar ha reflekterat över tävlingar som fenomen. Respondeterna känner inte till de regler som gäller kring tävlingar på Instagram, och deras egen användning påverkas inte av ifall dessa regler uppfylls. Respondenternas känsla inför tävlingar är negativ, och få kan tänka sig delta. Den samlade attityden kan därför ses som negativ.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)