Uppfattningar om hälsa i Idrott och hälsa – En kvalitativ studie om hur svenska och sydafrikanska lärare uppfattar hälsobegreppet och sin egen hälsoundervisning

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: SammanfattningBakgrund: Skolämnet Idrott och hälsas innehåll och syfte har utvecklats genom åren. Från och medskolreformen 1994 är det större fokus på hälsa i styrdokumenten. Intentionerna med styrdokumenten är attämnet ska ses som ett kunskapsämne, till skillnad från den tidigare synen att Idrott och hälsa främst är ett”praktiskt” ämne (Larsson, 01). Dock finns det ingen självklar definition på hälsa och studier visar att lärare iIdrott och hälsa tycker att begreppet hälsa är diffust och otydligt (Jakobsson, 01). Hur hälsa definieras fårpraktisk betydelse eftersom det på olika sätt påverkar vårt sätt att handla, våra verksamheter och institutioner(Brülde &Tengland, 003).Syfte: Syftet med arbetet är att undersöka hur lärare i Idrott och hälsa i Sverige och lärare i motsvarande ämne iSydafrika uppfattar hälsobegreppet och sin egen hälsoundervisning.Huvudfråga: Hur uppfattar lärare i Idrott och hälsa och motsvarande sydafrikanskt ämne begreppet hälsa ochsin egen hälsoundervisning?Metod och material: En kvalitativ samtalsintervjuundersökning har använts. Vårt material utgörs avrespondenterna och deras tankar, erfarenheter och upplevelser. Respondenterna består av tre svenska lärare iIdrott och hälsa samt tre sydafrikanska lärare i motsvarande ämne.Resultat: Vår undersökning har kommit fram till att hälsobegreppet är diskursivt och kulturellt betingat,innebörden av begreppet beror på person och kontext. Det finns både likheter och skillnader mellan de svenskaoch sydafrikanska respondenternas uppfattningar, vilket kan ha kulturella förklaringar. Enligt vår tolkning såuttrycker de sydafrikanska respondenterna en mer holistisk hälsoundervisning, jämfört med de svenska.Betydelse för läraryrket: Vi har visat på alternativa sätt att förstå hälsobegreppet och bedrivahälsoundervisning. Detta kan utveckla ämnets utformning och lärarens yrkesroll.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)