Nyanlända elevers utmaningar under inlärning av svenska : En undersökning av de olika faktorer som påverkar språkinlärning i svenska hos nyanlända elever på grundskola

Detta är en Kandidat-uppsats från Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

Sammanfattning: Alla barn har rätt till utbildning enligt FN:s barnkonvention. Syftet med mitt arbete är att undersöka nyanlända elevers utmaningar när de lär sig svenska, sett ur både ett elev- och ett lärarperspektiv. I min studie beskriver jag några faktorer som påverkar nyanlända elevers språkinlärning i svenska i grundskolan. Studien genomfördes i en grundskola i Stockholm. Undersökningens frågeställningar: 1. Hur upplever nyanlända elever språkinlärningen? 2. Hur säger sig lärarna arbeta med nyanlända elevers språkinlärning? 3. Vilka hjälpmedel kan vara bra stöd för språkinlärning? Resultaten visar utmaningar ur olika perspektiv. Det finns brist på samarbete mellan läraren och studiehandledaren vilket gör att nyanlända elever inte får det stödet på ett bra sätt. Nyanlända elevers identitet, lärstil och erfarenhet i skolan måste tas tillvara. Resultaten visar också att resursfördelningen och digitala hjälpmedel spelar en stor roll i nyanlända elevers språkinlärning. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)