Bland appar och nappar. En fallstudie om små barn och surfplattor

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Författare: Anna Olsson; [2012-09-24]

Nyckelord: surfplatta; digitala verktyg; förskola; små barn; lärande; delaktighet;

Sammanfattning: Bakgrund: Digitala verktyg blir alltmer förekommande i pedagogisk verksamhet. Surfplattan är ett av dessa verktyg som på senare tid gjort debut i förskolan. Allt fler pedagoger ser surfplattan som ett användbart redskap i den pedagogiska verksamheten, ett verktyg som kan bidra till nya möjligheter i förskolans skapande och lärande aktiviteter. Syfte: Studiens syfte är att utveckla kunskap och få ökad förståelse för vad som sker när surf-plattan blir tillgänglig för små barn (1-3 år) i deras förskolemiljö. Studien syftar även till att fördjupa kunskapen om verktygets betydelse för en ökad delaktighet för barn i särskilda be-hov. Den övergripande frågeställningen i studien är: Vad sker i mötet mellan barnen i gruppen och surfplattan? För att nå syftet i studien kompletteras frågeställningen med följande frågor: På vilket sätt använder de små barnen surfplattan i förskolan? Hur interagerar och kommuni-cerar de små barnen runt surfplattan? På vilket sätt kan surfplattan bidra till att stötta barns delaktighet i en förskolegrupp? Vad anser pedagogerna surfplattan tillför verksamheten? Teori: Studien utgår ifrån sociokulturell teori för att skapa ett teoretiskt perspektiv på den verkligheten som kommer att studeras. Det specialpedagogiska kommunikations- och relat-ionsinriktade perspektivet (KoRP) används för att komplettera den teoretiska ramen. Studien förutsätter därmed att lärande och kommunikation sker i samspel och att miljön är en avgö-rande faktor för om barn ska lyckas eller hamna i svårigheter i sitt lärande. Studien strävar efter att utgå från barns perspektiv då undersökningen försöker förstå barnets värld utifrån dess egna uppfattningar. Metod: Studien är en etnografisk fallstudie som utförts på en förskola under en månads tid. Datainsamlingsmetoderna som använts är observationer, fältanteckningar och intervjuer. Ob-servationerna har videofilmats. Resultat: Studien visar att små barn har kompetens att lära sig hantera det digitala verktyget surfplattan om de får möjlighet att pröva på egen hand, tillsammans med andra barn eller med en vuxen. Det går att urskilja olika slag av aktiviteter när de små barnen interagerar med surf-plattan. Applikationsaktiviteternas fokus ligger på vilka slags appar barnet använder och hur barnet lär sig hantera surfplattan. Studien visar likaså att det bland användarna kan uppstå aktiviteter kring surfplattan som kan utnyttjas av pedagogen för att skapa goda lärsituationer och främja alla barns möjligheter till att aktivt delta i ordinarie verksamhet utifrån sina för-mågor. Aktiviteterna benämns i uppsatsen som kontextaktiviteter och kan delas in i kommu-nikation, lärande, samspel och delaktighet. Barn i särskilda behov visar i studien att de har möjlighet att tillgodogöra sig aktiviteter i högre grad i den ordinarie verksamheten med stöd av surfplattan. Det finns tecken på att verktyget stödjer en ökad delaktighet i förskolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)