Att arbeta med stavning i grundskolans tidigare år

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: Syftet med kunskapsöversikten är att ta reda på vad forskningen säger om lärares arbete med stavning. Texten inriktar sig generellt på stavningsundervisning för elever i de tidigare skolåren. Sökmotorerna Libsearch, Google scholar, Eric och Swepub har använts. Resultat är uppdelat i tre teman: Strategier, Läsning kopplad till stavning och Bedömning. Resultatet visar att stavningsinlärning baserad på strategier är den mest effektiva, samt att arbete med stavning kräver längre tid för att positiva effekter ska vara långvariga. Läsning har samband med stavning, liksom bedömning och elevers självförtroende. Avslutningsvis presenteras våra slutsatser som följs av en diskussion samt förslag till fortsatt forskning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)