Likartad differentiering - En kvalitativ studie om studenters uppfattning av arbetsgivares employer branding-budskap

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Titel: Likartad differentiering - En kvalitativ studie om studenters uppfattning av arbetsgivares employer branding-budskap Slutseminarium: 2014-05-23 Ämne/Kurs: FEKN90, Examensarbete på Civilekonomprogrammet, Magis- teruppsats inom Organisation, 30 hp (30 ECTS) Författare: Tanja Wirholm och Maja Reiz Handledare: Nadja Sörgärde Nyckelord: Branding, employer branding, corporate branding, organisat- ion, kunskapsintensiva företag, immateriella faktorer, företagskultur, budskap, trender Syfte: Syftet med studien är att kvalitativt bidra till ökad kunskap och förståelse till employer branding-teori som riktas externt till potentiella arbetstagare. Metod: Studien baseras på ett konstruktivistiskt synsätt med en in- duktiv ansats och kvalitativ metod, där data insamlats genom semistrukturerade intervjuer. Teoretiska perspektiv: Studien baseras på teorier om branding, employer branding, corporate branding och företagskultur Empiri: I studien har semistrukturerade intervjuer genomförts med sex stycken respondenter från fallföretagen, tio stycken med studenter samt en respondent ifrån företaget Universum. Slutsatser: Studien påvisar att fallföretagen inte uppfattas av studenterna i enlighet med de budskap som företagens respondenter för- medlar. Resultatet påvisar en trend inom extern employer branding där företagskultur används som ett verktyg för att bli socialt accepterade av externa intressenter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)