Vilken påverkan har stora readagar på produktionen inom tillverkande företag?
Sammanfattning: Stora readagar som Black Friday och Cyber Monday är idag utbredda och etablerade företeelser runt om i världen. Under dessa dagar erbjuds kunder unika erbjudanden och kraftiga prisnedsättningar på produkter. Perioder som dessa blir därför viktiga för tillverkande företag då de ställs inför fler krav, i form av höga kundförväntningar och en ökad efterfrågan på produkter. Syftet med detta arbete är att undersöka om stora readagar har en påverkan på produktionen inom tillverkande företag. Mer specifikt undersöks om produktionen effektiviseras inför dessa dagar samt vilka metoder som används för att förutse efterfrågan och för att undvika potentiella risker. Frågeställningen besvaras genom att utföra två studier, en litteratur- och fältstudie. Med hjälp av litteraturstudien fås en teoretisk grund för rapporten. Fältstudien bidrar med den praktiska delen då den består av intervjuer med två väletablerade tillverkande företag samt en enkätundersökning riktad till kunder. Genom detta fås en bättre förståelse för hur företag hanterar stora readagar och för konsumenters krav och förväntningar. Resultat från intervjuer visar att företagen styr sina kunder, återförsäljararna, i vilket antal varor de ska beställa inför stora readagar. De styr således sin egna efterfrågan vilket minskar behovet av att effektivisera produktionen. Vid ökat tryck tar företagen även till andra åtgärder som att t.ex. hyra in extra arbetskraft. Att företagen överproducerar anser de inte vara ett problem då de förlitar sig på att varorna köps upp i efterhand. De främsta resultaten från enkätundersökningen visar att de varor som kunder söker under stora readagar ofta är slutsålda. Majoriteten av dessa kunder saknar förståelse för detta och det tyder på att det finns ett gap mellan företagens utbud och kundernas krav och förväntningar. Utifrån en analys av fältstudien i förhållande till litteraturstudien drogs sedan en slutsats. Företag väljer att inte effektivisera eller direkt påverka sin produktion inför stora readagar. De påverkas dock ur en ekonomisk synvinkel då de tar till kostsamma åtgärder för snabbare hantering inom produktionen. Vidare drogs en slutsats att kundernas verkliga krav och förväntningar inte möts under dessa dagar, vilket indikerar att företagen bör omvärdera vissa av sina metoder och strategier.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)