”Det är ju så mycket i samhället som är helt uppfuckat” - elevperspektiv på normkritisk pedagogik

Detta är en C-uppsats från

Författare: Elsa Berglund; [2010]

Nyckelord: Normkritik; normkritisk pedagogik; queerteori; int;

Sammanfattning: Uppsatsens syfte var att undersöka om och i så fall hur det kan arbetas framgångsrikt med det som kallasnormkritisk pedagogik i skolan. Vi ville undersöka positiva pedagogiska modeller och praktiker som främjar ettmer tillåtande, accepterande och inkluderande klimat i skolan och undervisningen. Den huvudsakligafrågeställningen för uppsatsen var hur eleverna uppfattar en normkritisk pedagogik. Syftet har uppfyllts ochfrågeställningarna har besvarats framför allt genom intervjuer med elever. Den teoretiska bakgrunden har viinhämtat med hjälp av litteraturstudier och en granskning av styrdokument för skolan. Dessutom har engenomgång skett av det metodmaterial som finns om normkritisk pedagogik. Teorier om normkritisk pedagogikhar sitt ursprung i queerteori teorier om intersektionalitet och queerteori. Vi har konstaterat att de intervjuadeeleverna överlag är mycket positivt inställda till normkritisk undervisning, men att de har en oro för attundervisningen ska väcka motstånd hos en del av eleverna även om den inte gjort det hos dem själva. Ytterligareutmaningar med den normkritiska pedagogiken lyfts och något som har blivit ett stort tema i uppsatsen är depedagogiska kriser och det motstånd som den normkritiska undervisningen kan innebära. Uppsatsen har visat attett normkritiskt förhållningssätt i undervisningen är ett sätt att uppnå en skola för alla i uttryckets sannabemärkelse.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)