Varumärkets påverkan på anställda : En studie om image och ryktets inverkan på  en arbetstagare inom små tjänsteföretag

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

Sammanfattning: Syfte: Syftet med vår studie är att få en ökad förståelse för hur ett varumärkes rykte och image kan påverka en arbetstagare vid valet av arbetsgivare i små företag inom tjänstesektorn. Metod: Då syftet med studien är att få ökad förståelse för hur image och rykte påverkar en arbetstagare i valet av arbetsgivare, har således studien genomförts med en kvalitativ forskningsansats. Semistrukturerade intervjuer har genomförts med 12 deltagare som är nyanställda inom respektive företag. Materialet har därefter analyserats manuellt med hjälp av ett datanalysprogram. Resultat & slutsats: Resultatet styrker och ger tidigare forskning en ökad förståelse om hur image och rykte påverkar valet av arbetsgivare inom små tjänsteföretag. Resultatet visar att det finns andra faktorer som påverkar en arbetstagare vid valet av arbetsgivare inom denna forskning. Förslag till fortsatt forskning: Vi ser möjligheter till vidare forskning att applicera studien med en kvantitativ metod för att se om bidraget går att styrka i ett större sammanhang. Ytterligare förslag till framtida forskning skulle vara att applicera studien på en annan bransch inom små tjänsteföretag. Uppsatsens bidrag: Studien bidrar teoretiskt på så vis att den bekräftar tidigare forskning vad gäller image och ryktets påverkan vid valet av arbetsgivare. Studien bidrar även till en ytterligare faktor som påverkar en arbetstagare vid valet. Vidare finns även praktiskt bidrag i form av vikten av att företag arbetar internt för att behålla samt attrahera potentiella nya arbetstagare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)