Geometri: geometrins historiska utveckling och hur geometrin presenteras i läroböcker för gymnasiet (1962-1999)
Sammanfattning: Den här C-uppsatsen, som handlar om geometri, har tre ingående delar. Den
första delen berättar geometrins historiska utveckling från de första
Babyloniska skrifterna via kända matematiker som Pythagoras och Euklides
fram till utvecklingen av den icke-euklidiska geometrin. Den andra delen
förklarar mer ingående några hållpunkter som uppmärksammades ur geometrins
historia. Denna del beskriver Euklides axiomatiska framställning och bevis
av Pythagoras sats, konstruktion med passare och linjal, Apollonius
kägelsnitt samt en inblick i grunderna för projektiv geometri. I den
avslutande delen har en jämförande studie gjorts av fyra olika läromedel
för gymnasieskolan. Här har synbara skillnader och likheter beaktats och
sammanställts. De aspekter som har beaktats har dels varit av allmän
karaktär, såsom vilken plats geometrin har i läroböckerna och hur böckerna
presenterar de teoretiska delarna och de praktiska övningsuppgifterna. Den
andra aspekten, i den tredje delen, har varit att se betydelsen av
geometrins historiska utveckling i läroböckerna och reflektera över
geometriområden från historien som återfinns i läroböckerna.
This work on geometry contains of tree parts. The first part consists of
the history of geometry. It tell us the story of the Babylonians first
scripts and of famous mathematicians as Pythagoras and Euclid and to the
development of non-Euclidian geometry. Some of the mathematic thoughts,
that we observed in the history of geometry, are further explained in the
second part. You’ll find Euclid´s definitions and postulates and his proof
of the theorem of Pythagoras in the second part and also some constructing
problems for compass and straightedge. The second part also contains
Apollonius definition of the conic sections and a short introduction to
projective geometry. The last part of this work is a comparison between
four different textbooks for upper secondary school. Visible differences
and similarities have been observed and put together. The notes are about
geometries as a part of the mathematical subjects and how the textbooks
present the theoretical part and the practical exercises. The third part
also contains and a reflection on the parts of the history of geometry you
can find in the textbooks and what importance they have got.
KLICKA HÄR FÖR ATT SE UPPSATSEN I FULLTEXT. (PDF-format)