"Som vilken sagoberättelse som helst" : Fem lärare berättar om sin historieundervisning i mångkulturella klassrum

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan i Jönköping/Samhällsstudier och didaktik

Sammanfattning: Samhället och skolan är idag en mångkulturell plats och i vissa klassrum har mer än hälften av eleverna utländsk bakgrund. Det finns en motsättning mellan det mångkulturella klassrummet och fokuseringen på den svenska historien i kursplanen i historia för årskurs 4–6. Identitetsutvecklingen kan försvåras för elever med utländsk bakgrund i och med att de inte får lära sig om sitt ursprung i skolan. Studiens syfte har därför varit att undersöka hur lärare anpassar undervisningen för att möta elevers identitetsutveckling utifrån elevernas etniska och kulturella bakgrund. Studien har en hermeneutisk teoretiska ansats. Genom semistrukturerade intervjuer med fem lärare som undervisar historia i årskurs 4–6 framkom det att lärarna främst anpassar arbetssätt efter elevernas språkliga svårigheter och inte deras bakgrund. Lärarna ser dock elevernas olikheter som en stor tillgång i undervisningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)