Konflikthantering på fritidshemmet. En kvalitativ forskningsstudie om konflikthantering

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Anna Johansson; [2015]

Nyckelord: Konflikt; konflikthantering; Cohens konfliktpyrami;

Sammanfattning: Studiens syfte var att undersöka fritidspedagogernas kunskap om konflikter, samt att denkunskapen skulle få komma fram mer inom forskningen. Det finns inte så mycket forskninggällande fritidspedagogers kunskap och arbete med konflikter, vilket blev vårtproblemområde. Vi besvarade våra frågeställningar med hjälp av metoden kvalitativaintervjuer. Vi intervjuade sex fritidspedagoger på sex olika fritidshem och samtliga varutbildade fritidspedagoger. Vår undersökning har synliggjort respondenternas utsagor om hurde arbetar med konflikter. De frågeställningar som har besvarats i den här studien är: Hurbeskriver fritidspedagogerna sitt arbete med konflikter? Vilka likheter kan urskiljas mellanfritidspedagogernas sätt att arbeta med konflikter?Vi har enbart fokuserat på fritidspedagogernas beskrivningar av hur de arbetar med konflikterpå fritidshemmet. Ellmin (2008) hävdar att urartade konflikter kan leda till mobbning.Däremot så har vi med hänsyn till den tidsram vi haft till vårt förfogande, valt att avgränsa ossfrån att skriva om mobbning.I den här studien presenterade vi svensk och internationell forskning. Vi har valt att användaoss av Hakvoorts (2011) förklaringar av Cohens (2005) konfliktpyramid i vår analys.Konfliktpyramiden behandlar fyra olika nivåer, vilka Hakvoort (2010) hävdar är förebygga,hantera, hjälpa och stoppa. Vi har sorterat in respondenternas svar i den pyramiden och kundese vart fritidspedagogerna lade mest tyngd i deras arbete med konflikter. Resultatet visade attsamtliga fritidspedagoger arbetade med den förebyggande nivån allra mest. I det arbetet såanvände sig fritidspedagogerna av olika gruppstärkande övningar vilket hade som syfte attfrämja samarbetsförmågan. Vidare använde sig fritidspedagogerna även av vuxenstyrda lekaroch aktiviteter samt någon form av samling för att få tillfälle att lära eleverna omkonflikthantering. Fritidspedagogerna beskrev även att de flesta av eleverna klarar att hanterakonflikter på egen hand. Eleverna använde sig då av de konfliktverktygen de fått avfritidspedagogerna. Några av fritidspedagogerna använde sig också av dramaövningar för atteleverna skulle få lära sig om hur man kan känna och tänka i olika konfliktsituationer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)