När konkurrensen hårdnar : - En kvantitativ studie om ett detaljhandelsföretag i Umeå

Detta är en Kandidat-uppsats från Företagsekonomi

Författare: Anton Ahlgren; Greta Rönnberg; [2013]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Denna studie undersöker hur detaljhandelsföretaget Expo Stormarknad i Umeå AB kan använda olika komponenterför att stärka sin konkurrenskraft på marknaden i Umeå, i takt med att konkurrensen kommer att öka. Att konkurrensen kommer att öka beror på att Ikeainom en snar framtid slår upp sina dörrar i Umeå. För att ett litet företag som Expo ska kunna konkurrera med möbeljätten är det nödvändigt att Expo utvärderar hur de kan agera och vilka verktyg de kan använda sig av för att stå sig i konkurrensen. Den problemformulering som vi utformat och som ligger till grund för studien är:“Hur uppfattar Expos kunder företagets produkter och tjänster, och hur kan Expo utformafem av oss valda komponenter för att stärka sin konkurrenskraft i Umeå?”.Studiens syfte är därmed att med hjälp av enmarknadsundersökning undersöka den uppfattning om och attityder gentemot Expo företagets kunder har, för att ge Expo en nulägesrapport ochför attidentifiera eventuellaförbättringsområden. Marknadsundersökningen genomförde vi med hjälp av enkäter, vilket innebär att vi genomfört en kvantitativ studie. Vi beskriver hur Expos kunder uppfattar företaget, och vi gör därmed en deskriptiv studie, vilket går i linje med vår positivistiska kunskapssyn som utgår från att vetenskap är objektiv.Det angreppssätt vi har är av deduktiv karaktär, där vi med utgångspunkt i existerande teorier undersökt de data vi samlat in. De data vi samlade in bearbetades och sammanställdes i statistikprogrammet SPSS. Underlaget för vår resultatredovisning utgörs av enkätsvar från 114 respondenter, både kvinnor och män i åldrarna 20 till över 60år. I vår teoretiska referensram lyfter vi fram teorier som är relevanta för studiens ändamål och som dels behandlar allmänna teorier gällande konkurrenskraft och dels de fem komponentervår studie undersöker: Utbud, pris, miljö i butik, personal och annonsering. De teorier som utgör vår teoretiska referensram stödjer vår analys och följaktligen våra slutsatser.Resultaten vi fått fram visar att Exposkunder generellt sett är positivt inställda till fyra av de fem komponentersom studerats, där annonseringutgör den komponent som kunderna har svårast att uttala sig om ochhar en mer negativ inställning till. Vi konstaterar också att alla komponenterär av betydelse för kunderna när de handlar på Expo, men attannonsering är av minst betydelse. Vi anser att Expo bör ta alla fem erbjudanden i beaktning för att stärka sin konkurrenskraft. De slutsatser och rekommendationer vigerExpo är att inte förändra sitt utbud, butikens läge ellermiljön i butiken. Vidare råder vi Expo att behålla sina nuvarande priser och att fortsätta med deras goda kundbemötande. Annonseringen rekommenderar vi däremot Expo att öka, och vi lyfter även fram några aspekter för de övriga komponenternasom Expo måste ha i åtanke när konkurrensenblir tuffare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)