Strategisk kompetensförsörjning : Hur fungerar det i praktiken?

Detta är en Kandidat-uppsats från Karlstads universitet/Handelshögskolan

Sammanfattning: Sammanfattning Den här uppsatsen är skriven inom ämnet Arbetsvetenskap. Uppsatsen handlar om strategisk kompetensförsörjning och hur det fungerar i praktiken. Kompetensutveckling, som är en av delarna i kompetensförsörjningen, är ett begrepp som är positivt laddat hos de flesta individer.  Idag anses det vara attraktivt att som arbetsgivare kunna erbjuda sina medarbetare utvecklingsmöjligheter. Vi är nyfikna på hur strategierna kan se ut, och på vilket sätt de implementeras i verksamheten. Syftet med studien är att undersöka hur en organisation arbetar med strategisk kompetensförsörjning och hur strategierna får genomslag i den operativa verksamheten på medarbetarnivå.   Vi har valt att rikta in oss på vårdsektorn inom en offentlig organisation. Materialet för studien utgjordes av sju kvalitativa intervjuer. Eftersom vi ville undersöka arbetet både på ledningsnivå samt hur arbetet upplevs på medarbetarnivå ansåg vi att kvalitativ ansats var mest lämplig. På så sätt kunde vi få en djupare förståelse för intervjupersonernas kunskaper, upplevelser och tankar kring ämnet.   Vårt resultat visar att organisationen har väl utformade strategier, och de lägger särskilt fokus på att vara en attraktiv arbetsgivare, vilket genomsyras i hela processen. I det operativa arbetet är mellanchefen positivt inställd till att medarbetarna ska ha rätt kompetens och att de får möjlighet till kompetenshöjande insatser när så krävs. Medarbetarna får gå traditionella utbildningar, samt lära av varandra i det dagliga arbetet. Medarbetarna upplever själva att lärande i vardagen på arbetsplatsen är den viktigaste biten i deras kompetensutveckling, men även att det föreligger god kommunikation på arbetsplatsen. Vi har kunnat fastställa att strategierna finns implementerade i verksamheten, med vissa förbättringsområden. Mellanchefen ger sina medarbetare goda möjligheter till kompetensutveckling, och dessa insatser skapar trivsel hos personalen. Samtliga medarbetare förklarar att så länge det finns ett eget intresse av att vilja vidareutvecklas, så finns det goda möjligheter. I studien framkommer det, att trots att medarbetarna är nöjda med sina möjligheter till utveckling, så finns förbättringsområden från organisationens sida när det gäller implementeringen av strategier.   Avslutningsvis diskuterades att det i vidare studier vore intressant att fördjupa sig i samtliga delar av processen inom strategisk kompetensförsörjning. Det hade varit intressant att intervjua före detta medarbetare för att höra deras bild av kompetensförsörjningen. Sköttes avvecklingen i enlighet med organisationens policy, och är de goda ambassadörer som kan sprida en positiv bild av organisationen? En annan diskussion fördes om huruvida det i en större undersökning skulle vara intressant att studera samtliga enheter i organisationen för att således göra en jämförelse mellan dessa för att se om det finns skillnader i medarbetarnas upplevelser gällande utvecklingsmöjligheter.     Nyckelord: Strategisk kompetensförsörjning, kompetensutveckling, attrahera, behålla, medarbetare, introduktion.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)