Laddstationer för taxibilar i urban miljö

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Maskinkonstruktion (Inst.); KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

Författare: Oskar Björk; Gustav Sandström; [2016]

Nyckelord: ;

Sammanfattning:

Syftet med denna rapport är att undersöka hur elbilar används och kan användas som taxibilar samt att finna en lösning för laddningen av dessa fordon som är anpassad för taxiverksamheten. Den metod som används är att genom användarstudier samt informationsinhämtning via observationer och internet skapa en bild av hur taxiverksamheten ser ut idag samt hur elbilar i allmänhet nyttjas.

Resultatet av undersökningen är en lösning med snabbladdare i form av en laddstolpe som placeras på uppställningsplatser för taxibilar i en innerstad. Laddstolpen är anpassad för att passa väl in i urban miljön utan vara skrymmande eller allt för uppseendeväckande.

Slutsatsen är att även om denna lösning inte bygger på någon ny teknisk företeelse så är det en lösning som idag inte existerar i denna form. Lösningen är lätt att vidareutveckla till en färdig produkt, den är implementerbar i städer idag. Vilket gör lösningen intressant och aktuell.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)