Förstudie för fjädringsanordning på el-moped
Sammanfattning: Arbetet har genomförts på tio veckor och har gått ut på att ta reda på om det är lämpligt att använda sig av fiberkomposit i en fjädringsanordning på en el-mopeds bakhjul. Detta i syfte att sänka fordonets vikt. Om det är lämpligt att använda sig av dessa material är en svår fråga som måste behandlas och vinklas på olika sätt. Det finns säkerhetsaspekter att ta hänsyn till men även miljö och hållbarhet. För att hitta material som klarar av de belastningar konstruktionen kommer utsättas för gjordes intervjuer och även litteraturstudier i cykler som sedan upprepades. Kraven som ställs på konstruktionen är dels att den ska klara av yttre störfaktorer såsom fukt, UV-ljus men självklart även de belastningar som uppstår under färd d v s acceleration, inbromsning, kurvtagning osv. Kraven som bör ställas på konstruktionen är att den ska vara tillräckligt böjstyv för att ta upp krafter men ändå kunna fjädra. Den bör även vara vridstyv vid kurvtagning. Fjädringens slaglängd kan, enligt en konkurrentanalys, variera mellan 44-100 mm. Den beror dock på hur konstruktionen kommer se ut och vikten på fordonet med förare. Samtliga material som hittades i CES (en materialdatabas) har högre sträckgräns än ett allmänt fjäderstål. Även tillverkningsmetoderna togs fram i CES utifrån de material som hittades. Materialen utvärderades mot varandra i en Pugh-matris för att få en rangordning, detsamma gjordes för tillverkningsmetoderna. Materialen och tillverkningsmetoderna poängsattes efter sin rangordning och stämdes därefter av vilka som kan använda vilka tillverkningsmetoder. Den slutgiltiga rangordningen visar vilka material som är mer och mindre mångsidiga när det gäller tillverkningsmetoder. Även två vanliga fjädringstyper jämfördes ihop med tillverkningsmetoder för att undersöka vilka metoder som kunde ta fram dessa geometrier
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)