Bilders påverkan på ett företags varumärke

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: Användningen av sociala medier för att framföra budskap i form av bilder, fortsätter att ökavarje år. Foton anses kunna förmedla ett kraftfullare meddelande och på en mindre yta,jämfört med text. Dock är det svårare att exakt kunna precisera hur bilder som publicerasuppfattas av mottagarna, då varje person gör sin egna fria tolkning. Enligt Aakers teorierpåverkar allt som sänds ut från ett företag dess varumärke, vilket gör det svårt att bestämmavilka bilder som egentligen bör användas. I ett försök att koppla ihop bild, sändare, mottagareoch varumärke har två restauranger samt tio deltagare intervjuats. Den empiriska data syftadetill att upptäcka hur restaurangerna använder sig av Instagram och vad tanken är bakom varjepublicerad bild. Detta jämfördes sedan med mottagarnas syn på bilderna och hur dettapåverkade restaurangens varumärkeskapital. Resultatet visade att en mängd olika orsakerpåverkar mottagarens perception av publicerade bilder. I många avseenden lyckasbildkommunikationen mellan sändare och mottagare, men specifika punkter gällande bildersutformning, motiv och känsla bör tas i åtanke. Den slutgiltiga analysen bidrar till en djupareförståelse för sambandet mellan bilder och hur det påverkar varumärket.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)