En inkluderande litteraturundervisning? – En läromedelsanalys om kulturell variation

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: [2014]

Nyckelord: 0;

Sammanfattning: Bakgrund: Politiska krafter i Sverige menar att en majoritetskultur ska varaöverordnad andra. Samtidigt gör den svenska skolans värdegrund gällande att värdet avkulturell variation ska betonas i undervisningen. I kursplaner för svenskämnet pågymnasiet tydliggörs också att litteratur från olika kulturer ska studeras i ämnetsprioriterade litteraturstudier. När främlingsfientliga grupperingar betonar vikten av enkultur betonar skolans styrdokument värdet av flera. I tider då intoleransen ökar i detsvenska samhället är det angeläget att undersöka huruvida studier i skolan genomsyrasav en avsedd kulturell variation.Syfte: Uppsatsens syfte är att undersöka i vad mån läromedlen för svenskämnetslitteraturundervisning erbjuder en kulturell variation, samt att utreda vilka tänkbaraföljder som finns av en eventuell likriktning.Metod: För att bringa klarhet i forskningsproblemet har en kvalitativ metod tillämpats.Utgångspunkten har varit att läromedel kan ha inflytande över undervisningens agendaoch 18 läromedel för litteraturstudier i svenskämnet på gymnasiet har undersökts iavsikt att redogöra för övergripande drag i läromedlen. Intentionen var att klargöra huroch i vilka sammanhang ickevästlig litteratur beskrivs, samt i vilken grad denprioriteras.Resultat: Resultaten av studien visar att de undersökta läromedlen uppvisar visskulturell variation, men också att variationen är tydligt begränsad. Litteratur från envästerländsk kultursfär befinner sig i tydlig majoritet i de undersökta läromedlen.Litteratur från andra kulturer än en västerländsk är i mindretal och tenderar attsärskiljas genom exempelvis placering under särskilda rubriker. Resultaten haranalyserats utifrån teoretiska utgångspunkter och skolans värdegrund för att förståvilka tänkbara följder som finns av läromedlens utformningar i relation till skolans ochlärarnas uppdrag.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)