Lärares läxpraktik i verksamheten – En studie om läxans roll i undervisningen

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: SammanfattningInom skolvärlden är läxor ofta ett naturligt inslag i den ordinarie undervisningen. Lärare använder många typerav läxor på olika sätt, vilket innebär att läxans roll i undervisningen varierar. Denna studie tar därför avstamp ilärares läxpraktik och i läxans roll i undervisningen. Syftet med studien har varit att undersöka hur läxoranvänds och utformas av lärare i undervisningen, utifrån vilka syften läxor används, samt vilken roll läxorna hari undervisningen. För att besvara frågeställningarna har vi som metod använt oss av samtalsintervjuer med sexstycken gymnasielärare, varav tre språklärare och tre lärare inom naturvetenskapliga ämnen. Genom att anammaett hermeneutiskt angreppssätt har materialet från intervjuerna sedan tolkats mot den teoretiska bakgrund sompresenteras. Utifrån resultaten kunde det noteras att de intervjuade lärarna bedriver en läxpraktik som motbakgrund av tidigare forskning skulle kunna betraktas som en läxpraktik som kan ge goda förutsättningar förlärande. Vidare kunde det konstateras att de intervjuade lärarna använder läxor utefter såväl specifika som merallmänna syften. I synnerhet framgick det av intervjuerna att ett vanligt syfte med de läxor som gavs var attdessa skulle utveckla vissa metakunskaper hos eleverna, såsom studieteknik, medvetenhet kring det egnalärandet och eget ansvar. Baserat på lärarnas svar föreföll läxorna även utgöra en viktig del i undervisningen,eftersom dessa kunde tillföra denna såväl struktur som tid, samt fungera som en resurs i undervisningen genomatt bistå med att utveckla metakunskaper hos eleverna. Eftersom resultaten indikerar att läxor tycks fylla ettbehov i den pedagogiska verksamheten verkar det troligt att läxor också kommer att fortsätta att användas avlärare som en del i undervisningen så länge detta behov kvarstår. Om så är fallet har lärare därför en viktiguppgift i att utforma och använda läxor på ett sätt så att eleverna ges så goda förutsättningar som möjligt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)