Upplevda röstbesvär hos universitetslärare : En enkätstudie

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Logopedi

Författare: Erika Snellman; Frida Widlöf; [2018]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Bakgrund Läraryrket är ett av de mest röstkrävande yrkena. Den höga röstbelastningen och de höga kraven som ställs på lärares röster resulterar i att lärare i högre grad än andra drabbas av röstbesvär. Universitetslärare är ett yrke som hittills inte blivit tillräckligt undersökt gällande förekomst av röstbesvär. Syfte Syftet med denna studie är att undersöka förekomsten av upplevda röstbesvär hos universitetslärare i Sverige och bidra med information om eventuella individuella och arbetsmiljömässiga faktorer som kan påverka upplevda röstbesvär. Metod Inför aktuell studie rekryterades 108 universitetsanställda. Av dem inkluderades 75 deltagare, alla universitetslärare. Deltagarna fyllde i en enkät som utformats inför denna studie. I enkäten ingick också självskattningsformuläret Screen6. Genom statistisk analys har prevalensen av upplevda röstbesvär och eventuella bakgrundsorsaker till dessa undersökts. Resultat Resultatet visade att 10,7% av universitetslärarna i studien upplever röstbesvär. Röstsymptomen som upplevdes oftast av universitetslärare med röstbesvär var smärta, spänningar eller klumpkänsla i halsen, trött eller ansträngd röst, svag eller hes röst och behov att harkla sig eller hosta. Högre ålder visade sig öka risken att drabbas av röstbesvär. Inga andra individuella eller arbetsmiljömässiga faktorer kunde kopplas till de upplevda röstbesvären. Slutsatser Resultaten i studien indikerar att universitetslärare är ett röstkrävande yrke och att röstbesvär är lika vanligt hos universitetslärare som hos andra lärare. Studien belyser betydelsen av förebyggande röstintervention för universitetslärare för att öka medvetenheten om röstanvändningen i yrket samt av ekonomiska skäl.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)