Samverkan för en bättre förskola, hur gör vi? : En vetenskaplig essä om vikten av en god relation mellan föräldrar och förskola

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Södertörns högskola/Lärarutbildningen

Sammanfattning: Syftet med denna essä är att utifrån våra egna erfarenheter utforska hur man kan gå tillväga för att uppnå en god samverkan mellan föräldrar och förskola. Detta för att gynna barnen på bästa sätt. Vi har skrivit om två händelser som visar olika handlingssätt i samverkan mellan föräldrar och förskolans pedagoger. Essän utgår från dessa två olika berättelser från våra egna verksamheter och reflektioner för att synliggöra det som vi i vissa fall har upplevt vara en svårighet i samverkan mellan föräldrar och förskolan. Ibland infinner sig en känsla, utifrån våra berättelser, av att parterna inte förstår varandra eller att kommunikationen inte har varit tydlig nog. Genom reflektionen kan vi uppmärksamma och synliggöra fler olika alternativa handlingssätt som vi kan ta med oss i vårt fortsatta yrkesliv. Vi har använt oss av bland annat ett hermeneutiskt perspektiv eftersom vi utgår från våra egenupplevda händelser och ser dem utifrån oss själva, samt att vi även försöker sätta oss in i föräldrarnas situation för att vidga våra vyer. De frågeställningar som vi använt oss av i vår essä är följande: Hur kan vi som pedagoger arbeta för att samarbetet mellan förskolan och föräldrar ska bli bättre, så att det gynnar både barnens utveckling och det pedagogiska arbetet? Vilka färdigheter behöver vi som pedagoger inom förskolans verksamhet, för kunna skapa en bra samverkan kring barnet med föräldrarna?

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)