Pekskärmsanvändargränssnittsmodul till ARM Cortex-M3

Detta är en Master-uppsats från KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

Författare: Oskar Rönnqvist; [2011]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: SammanfattningDenna rapport utreder hur ett pekskärmsanvändargränssnitt kan implementeras på Syntronic AB’s hård- och mjukvaruplattform baserad på ARM Cortex-M3.Ett pekskärmsanvändargränssnitt kräver två system, ett tryckkänsligtsystem för att detektera och positionera när användaren ger input till systemet och en skärm för att presentera ett grafiskt användargränssnitt.Rapporten börjar med att beskriva de tillgängliga teknikerna för pekpaneler och skärmar. Detta syftar till att ge djupare kunskap om de olika teknologierna och deras för- och nackdelar. Denna kunskap används sedan för att i samarbete med Syntronic AB utvärdera de olika teknologierna utifrån Syntronic AB’s krav. Utvärderingen leder till val av teknik för både pekpanel och skärm som köps in och implementeras på plattformen.Implementationen består av både hårdvarunära programmering för kommunikationen med pekpanel och skärm och API mjukvaror för att hantera hårdvaran på ett enkelt sätt.Både hård- och mjukvara är dokumenterad för att visa hur systemet är uppbyggt. Denna dokumentation skall också kunna användas som en manual till mjukvaran vid vidareutveckling eller tillämpning.Resultatet av implementationen är en pekpanel och en skärm med ett förenklat användargränssnitt. Implementationen visar tydligt hur ett pekkänsligt användargränssnitt kan se ut på plattformen och tillhandahåller mjukvara som är återanvändbar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)