B2B Sales : Kriterier för leverantörsval

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: Business-to-Business (B2B) beskriver relationen mellan två företag där ett företag säljerprodukter eller tjänster till ett annat företag. I dagens konkurrenshårda marknad gäller det för ett företag att ständigt sträva efter att ligga ett steg före för att öka chansen att överleva. Dessutom kan dagens kunder söka och jämföra det de vill ha med bara ett klick på internet vilket leder till att företag förväntas att ständigt förbättra och utveckla sina produkter för att tillfredsställa sina kunder. Syftet med detta arbete är att ta reda på vad kunderna anser är viktigt vid val av leverantör och om miljöaspekten är avgörande för kunden vid val avleverantörer. En litteraturundersökning som kompletterades med en enkätundersökning genomfördes för att få svar på vilka av de fyra aspekter (kvalité, miljö, service, pris) är avgörande vid val av leverantör. Gruppen har använt sig av ett företag inom textil- och konfektionsbranschen som utgångspunkt för vilka företag enkäterna skulle skickas till. Undersökningen baseras främst på företag inom hotellbranschen i områdena Göteborg, Borås, Varberg och Falkenberg. Gruppen har använt sig av enkäter där deltagarna tillfrågades hur avgörande aspekterna kvalité, miljö, pris och service är vid val av leverantör av arbetskläder. Resultatet av litteraturstudien visar att kvalité och service är avgörande vid val av leverantör i ett B2B sammanhang och att pris inte är lika avgörande. Resultatet av enkätundersökning visar att samtliga hotell som deltog i undersökningen anser att det mest avgörande vid val avleverantör är kvalité och näst viktigast är miljö. Service och pris hamnade på en tredjerespektive fjärde plats i rangordning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)