Räcker sunt förnuft? – En studie om hur lärare arbetar för att förebygga och hantera konflikter mellan elever

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: Sammanfattning:Vi ville undersöka hur och med vilka eventuella metoder de verksamma lärarna använde för att förebygga och hanterakonflikter som uppstår mellan elever. Våra frågor var enligt följande:  Hur arbetar lärare för att förebygga och hantera konflikter mellan elever?  Vad tycker eleverna att lärarna ska göra när det uppstår konflikter?Vår empiri har samlats in genom kvantitativa enkätundersökningar med 51 elever och 19 lärare samt kvalitativaintervjuer med sex lärare från två olika arbetslag på samma grundskola. I vårt arbete har vi använt oss av relevantlitteratur, tidigare undersökningar respektive rapporter och styrdokument.Vi har kommit fram till att lärarna genomför olika aktiviteter av förebyggande arbete med eleverna för att främja derasempatiförmåga, ge insikt om grundläggande värderingar, respekt och för att bygga upp deras självtillit. Urintervjuresultaten framgick det att tre lärare använder sig av behovsbaserad ansats medan tre andra lärare användermaktbaserad ansats för att hantera och lösa konfliktsituationer. Dessutom upptäckte vi från elevenkäterna att en storandel ville att läraren ska skapa dialog med dem när de hamnar i konflikt med en annan elev. Det var även en stor andelelever som ville att läraren ska säga till och ingripa när det sker konflikter.Det är viktigt för läraren att veta hur de kan arbeta förebyggande med konflikter och vilka metoder som finns. Genomatt använda den rätta ansatsen för att hantera konflikter har läraren möjlighet att påverka elevernas förhållningssätt tillkonflikter. Därmed är kunskaper om konflikthantering betydelsefullt för den engagerade läraren.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)