Digitala verktyg i engelskundervisning : Lärares användning av digitala verktyg i årskurs F-3

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

Sammanfattning: Digital teknik har tagit enorma framsteg i samhället sedan 1980-talet medan det engelska språket blivit ett världsspråk. Tillsammans med engelskan som världsspråk och ett digitaliserat samhälle har det också blivit nödvändigt för lärare att utveckla undervisningen för att motivera elever till att vilja lära sig det engelska språket. Genom en kvalitativ intervju har fem lärare beskrivit hur de undervisar i engelskämnet med hjälp av digitala verktyg i årskurs F-3. Studien tar sin utgångspunkt i det teoretiska perspektivet IT som arena som påminner om Vygotskijs sociokulturella perspektiv. Dessutom beskrivs Deweys pragmatiska syn med fokus på learning by doing. Resultatet visar att lärarna är medvetna och blir inspirerade av elevernas intressen i sin planering av undervisning. Det framgår även att lärarna är trygga i att hantera digitala verktyg trots att forskning hävdar att många lärare är osäkra när det gäller teknikanvändandet då deras kunskaper brister. Samtliga lärare ser elevernas utvecklingspotential vid arbete med digitala verktyg, trots detta använder inte alla lärare verktygen i engelskämnet. Avslutningsvis skulle det vara intressant att genomföra en omfattande studie som kan påverka en hel skola.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)