Engagemang i sikte! : En kvalitativ studie om sociala medier vid relationsskapande inom B2B - ur kundernas perspektiv

Detta är en Magister-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

Sammanfattning: Frågeställning: Hur kan sociala medier användas för att engagera B2B kunder till relationsskapande? Syfte: Syftet med examensarbetet är att analysera och tolka vad som engagerar B2B kunder till relationsskapande och hur sociala medier kan användas i detta sammanhang. Som delmål ämnar examensarbetet även att ge fallföretaget Leax Falun AB en inblick i ett nytänkande sätt att nå ut till kunder på, samt ge underlag för beslut om att förändra den befintliga marknadsföringsstrategin för att nå ut till kunder. Metod: Det här examensarbetet har en induktiv ansats med ett explorativt syfte och har utförts med kvalitativa forskningsmetoder. Datainsamling har skett genom personliga intervjuer. Insamlad empiriska data har analyserats genom en kvalitativ dataanalys. Resultat och slutsatser: Det har visat sig finnas fördelar med vissa av sociala mediers funktioner som B2B kunderna menar kan ge dem ökat värde i den informationssökande processen, när de letar nya leverantörer. Informationskommunikation på sociala medier, om det sker på rätt sätt, kan engagera B2B kunder på såväl ett rationellt som ett emotionellt plan. Teoretiskt och praktiskt bidrag: Teoretiskt bidrar det här examensarbetet till att fylla ett identifierat kunskapsglapp i teorin, detta genom en reviderad undersökningsmodell. Praktiskt bidrar det här examensarbetet till att ge samarbetsföretaget LEAX Falun AB rekommendationer till hur de kan förbättra sin användning av sociala medier i affärssyfte och på ett nytänkande sätt nå ut till kunder.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)