Världens mat : att arbeta med mångkultur i en barngrupp med låg heterogenitet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Författare: Emilia Ericsson; [2015]

Nyckelord: mångkultur samling förskola mat;

Sammanfattning: Detta är en rapport om framtagningen av ett samlingsverktyg som ska underlätta arbetet med mångkultur, för förskollärare, i grupper med låg heterogenitet. Verktyget består av ett instruktionshäfte med tillhörande världskarta och bilder på maträtter. Med hjälp av diskussioner om mat och dess ursprung kommer förhoppningsvis medvetenheten kring omvärlden och kulturer i barngruppen öka. Jag har utgått ifrån tidigare forskning om mångkultur och samlingar i förskolan i framställandet av verktyget. Syftet med detta arbete är att utveckla en produkt vars mål är att underlätta arbetet för förskolläraren, med mångkultur i grupper med låg heterogenitet. Frågeställning: Hur kan man, med hjälp av mat, underlätta arbetet med mångkultur för förskollärare?

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)