Att hoppa på det gröna tåget

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Sammanfattning: Sammanfattning Denna uppsats syftar till att undersöka hur individer skapar sin sociala identitet genom grön konsumtion med utgångspunkt i Fairtrade-caféet Barista. Vidare ämnar denna uppsats undersöka anledningarna till varför individer konsumerar grönt ur ett konsumtionsteoretiskt perspektiv och detta har således lett oss till följande frågeställningar: Hur skapar konsumenter sina gröna identiteter genom konsumtion? Finns det några hinder i detta identitetsskapande? Arbetet har utförts genom en kvalitativ metod med ett abduktivt tillvägagångssätt som grund där både empiri och teori använts. Den huvudsakliga teorin denna uppsats utgått från är Consumer Culture Theory med inriktningen Marketplace Cultures. Utifrån det resultat som analyserats fram skapar individer sin gröna identitet genom sociala kontexter där det är den symboliska aspekten som är avgörande snarare än den faktiska handlingen eller kunskapen bakom konsumtionen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)