Förskollärares attityder och didaktiska val i naturvetenskap : En kvalitativ studie ur ett sociokulturellt perspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk didaktisk forskning

Sammanfattning: Enligt Läroplanen för förskolan (Skolverket, 2016) har förskollärare en skyldighet att undervisa i naturvetenskap samt ett ansvar att inspirera barnen och väcka deras nyfikenhet för ämnet. Syftet med studien är att upptäcka eventuella samband mellan förskollärares attityder och deras val av undervisningsmetoder gällande naturvetenskap. Vi vill uppfylla syftet med hjälp av följande frågeställningar: (1) vilka attityder till naturvetenskap finns hos förskollärare? och (2) vilka metoder används vid undervisning av naturvetenskap i förskolan? I studien används ett sociokulturellt perspektiv på lärande och utveckling, då detta synsätt menar att tanke, språk, erfarenheter, attityder och handlingar hör ihop (Säljö, 2014a). Studien är kvalitativ och datainsamlingen har skett via semistrukturerade intervjuer av sex legitimerade förskollärare. Studiens resultat visar följande: (1) att det inte kan påvisas något samband mellan förskollärares attityder och deras val av arbetssätt (2) att både kunskapsinriktat och processinriktat arbetssätt integreras i den naturvetenskapliga undervisningen, samt (3) att det finns ett samband mellan förskollärares intresse och val av naturvetenskapligt innehåll i verksamheten. Utifrån diskussionen har följande slutsatser dragits: att förskollärares attityder i någon form påverkar förskolans verksamhet, och att intresset spelar större roll än faktorerna omgivningens önskningar och krav samt tilliten till den egna förmågan, vilka ingår i Ajzens (1991) modell The theory of planned behaviour.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)