Det muntliga språkets betydelse i skolan

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Tove Ärnström; [2014]

Nyckelord: Berättande; Muntlighet; Muntliga förmågor; Kommuni;

Sammanfattning: Jag har undersökt det muntliga språkets roll i skolan och vilken betydelse det har för elevers inlärning. Jag villeundersöka hur lärare gör sina didaktiska val i klassrummet för att utveckla elevernas muntliga förmåga, och undersökavilken plats samtalet har i undervisningen. Ett demokratiskt klassrum beskrivs ofta som ett flerstämmigt klassrum däralla får komma till tals, jag ville undersöka på vilket sätt muntligheten kan bidra till att skapa detta demokratiskaklassrum.För att undersöka mina frågeställningar har jag tittat på tidigare forskning i ämnet. Jag har studerat det sociokulturellaperspektivet som idag har en stor roll i lärarutbildningarna. Jag har undersökt vad Lgr11 säger om det muntligaförmågorna samt tittat på kopplingar mellan muntlighet och skolans två uppdrag att främja lärande och dendemokratiska kompetensen. Jag har utfört en kvalitativ undersökning genom enkäter och intervjuer med lärare. Genomdessa har jag fått en tydligare bild av hur lärare arbetar och tänker kring ämnet.Det läggs stor vikt vid det muntliga språket i Lgr11 där de är tydliga med att detta är ett område vi ska arbeta med.Inom den sociokulturella teorin är samtal och kommunikation viktigt både för att ta in och fördjupa kunskap samt för enindividuell utveckling. Att kunna använda de muntliga förmågorna för att förmedla och diskutera åsikter samt lyssna påandra är en förutsättning för att befästa demokratiska värderingar och bygga ett demokratiskt samhälle. Lärarna tyckeratt utvecklingen av elevernas muntliga förmåga är mycket viktig men saknar kunskaper för att arbetet ska blitillfredställande.Att arbeta med elevers muntlighet har stor betydelse för lärarens uppdrag då det är en grundförutsättning för att byggaett djupare lärande, barnens individuella utveckling, ett positivt klassrumsklimat och demokrati i skolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)