En studie av momentumstrategin – Fundamentala variabler i en teknisk analys

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka om det finns karakteristika hos företag i vinnar- och förlorarportföljer i en utvald momentumstrategi. Om karakteristika påvisas, avser studien även att beskriva vilken den är. Teoretiska perspektiv: Tidigare forskning kring momentumstrategin och de sju variablerna: Avkastning, branschindelning, storlek, price-to-book, skuldsättning, P/e-tal och utdelning ligger till grund för att tolka resultaten i undersökningen. Metod: Forskningsmetoden som ligger till grund för undersökningen är av kvantitativ karaktär. Datan är insamlad med hjälp av Thomson Datastream. Momentumportföljer är skapade enligt en tidigare studie med tolv månaders utvärderingsperiod och tre månaders placeringshorisont. SPSS används i nästa steg för att säkerställa möjlig signifikant karakteristika för respektive nyckeltal mellan vinnar- och förlorarportföljerna. Empiri: Momentumportföljerna ger en överavkastning i jämförelse med SIX Return Index. Uppsatsen finner signifikanta skillnader mellan vinnar- och förlorarportföljerna i variablerna. Slutsats: Undersökningens resultat visar signifikant skilda karakteristika hos vinnar- respektive förlorarportföljerna i momentumstrategin. Studien indikerar även på att portföljerna karakteriseras av att vara ickediversifierade. Resultatet från denna studie på den Svenska marknaden är i linje med tidigare studier inom området.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)